Zeleninové stir-fry

21.02.2016

Před nějakým časem jsem zde dával vcelku jednoduchý stir-fry, který si můžete udělat za pár minut doma jako rychlý oběd a přitom zachováte nutriční hodnoty, které jsou pro vaše zdraví velmi důležité.

 

 

Dnes jsem se rozhodl, že přišla další chvíle na to, abych vám přidal další recept na jednoduchou wokovku, jelikož rychlovek není nikdy dost a obzvláště těch, které jsou navíc lehké a chutné.

 

Tento stir-fry je kompletně bezmasý, ale přesto si myslím, že potěší téměř každého masožrouta. Navíc, klidně se může hodit jako zeleninová příloha k masu či krevetám. Co však u něho budete velmi potřebovat, je buď značná obratnost nožem anebo tzv. Mandolína, jelikož veškerá zelenina je krájená na julienne. Tato na zručnost vcelku náročná technika je velmi rozšířená po celém světě. Jedná se o krájení zeleniny na velice tenké dlouhé proužky o velikosti a tvaru sirek. Když se kuchař začíná učit s nožem, jedna z prvních technik krájení je právě julienne, ale vůbec si tím netrapte hlavu. Pokud neumíte takto zručně krájet, bohatě vám vystačí mandolína, která se může velmi rychle stát vaším pomocníkem v kuchyni. Sám ji často používám a zelenina z ní je nakrájená dokonale.

 

Thajské zeleninové stir-fry

Doba přípravy: 15min

Celková doba vaření: 25min

Počet porcí: 3-4 osoby

 

            1 větší mrkev

            ½ cukety

            ½ pórku

            3 šalotky

            2 stroužky česneku, zbavené středu a nakrájené na proužky

            ½ citrónové trávy

            1 chilli paprička

            1 lžička zázvoru

            ½ jarní cibulky

            1 lžička medu

            1 vejce/na osobu

            3 lžíce mungo klíčků

            3 lžičky hoisin omáčky

            3 lžičky tamari nebo nesolené sójové omáčky

            šťáva z 1 limetky

            mořská sůl

            přepuštěné máslo

 

Nejprve si připravíte mise en place - veškerou zeleninu očistíte, zbavíte konců a nakrájíte na julienne.

Předehřejte si troubu na 180 stupňů a na plech spolu s pečícím papírem rozprostřete nakrájenou šalotku, kterou budete pomalinku péct.

 

Jako přílohu jsem tentokrát zvolil rýži, konkrétně jasmínovou, kterou mám velmi rád. Rýži několikrát pořádně propláchněte, dokud z ní nebude téct čirá voda a dejte ji vařit do rýžovaru společně s badyánem, skořicí, bobkovým listem a řádně posolte.

 

Připravte si pánev wok, na které rozpálíte přepuštěné máslo. Rychle orestujte česnek, zázvor, chilli a citrónovou trávu.

Následně přidáme veškerou ostatní zeleninu – cuketa, mrkev, pórek a přidáme med. Vše restujeme velice rychle na nejsilnějším plameni a často prohazujeme, tak aby se nám vypařovala veškerá voda.

Přidáme hoisin omáčku a trochu tamari nebo sójové omáčky, opět párkrát prohodíme a vypneme oheň. Z trouby vytáhneme plech s nakrájenou šalotkou, která nám mezitím za častého otáčení rovnoměrně zhnědla. Šalotku společně s klíčky a nakrájenou jarní cibulkou přimícháme do woku a vše zakápneme citrónem

 

Do hlubokého talíře rozprostřeme rýži, na tu položíme zeleninový stir-fry a na závěr přidáme čerstvé vejce, které čerstvě popepříme. 

 

PS: Jak už jsem mnohokrát psal, pokud vaříte často a ve velkém, vůbec neváhejte k zakoupení pánvi wok. Bohatě vám poslouží teflonová, která svým teflonem supluje jemný filstr, který se vytvoří při vysokých teplotách na klasickém woku.

 

PS: Pokud chcete přidat tofu, doporučuji ho nejprve přes noc naložit a osmažit ho na woku jako první, dát bokem a nakonec ho přimíchat s pečenou cibulkou.

            

A jelikož jsem včera byl na nadhernem koncerte Kodaline, zde je jejich nejkrásnější píseň co kdy napsali.

 

 

Please reload

Špenát z kopřiv

April 26, 2020

1/10
Please reload

Zasílat novinky

© 2015 by Nikos Kuluris